مجله مد و زیبای

در این مجله به بررسی اواع روش های زیبایی و جوان سازی پوست می پردازیم

مجله مد و زیبای

در این مجله به بررسی اواع روش های زیبایی و جوان سازی پوست می پردازیم

پیوندهای روزانه

استفاده از پرینتر سه بعدی در صنعت پزشکی

يكشنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۱، ۰۴:۳۰ ب.ظ

پرینت سه بعدی یک فناوری به سرعت در حال رشد است که پتانسیل ایجاد انقلابی در صنایع مختلف را دارد. از تولید تا پزشکی، چاپ سه بعدی پیشرفت قابل توجهی در بهبود کارایی و کاهش هزینه ها داشته است. اما یکی از هیجان انگیزترین جنبه های پرینت سه بعدی، توانایی آن در کمک به پیشرفت افراد است، هم از نظر پیشرفت شخصی و هم در دستیابی به کیفیت زندگی بهتر.

مزیت استفاده از پرینتر سه بعدی

یکی از مزایای کلیدی پرینت سه بعدی این است که امکان ایجاد اشیاء سفارشی و منحصر به فرد را فراهم می کند. این بدان معنی است که افراد می توانند از چاپ سه بعدی برای ایجاد اقلام متناسب با نیازها و ترجیحات خاص خود استفاده کنند. به عنوان مثال، افراد دارای معلولیت می توانند از پرینت سه بعدی برای ایجاد اندام های مصنوعی سفارشی یا وسایل کمکی استفاده کنند که کاملاً با نیازهای منحصر به فرد آنها سازگار است.

این در حال حاضر در تعدادی از نقاط در سراسر جهان اتفاق می افتد. به عنوان مثال، در هند، شرکتی به نام Robohand از فناوری چاپ سه بعدی برای ایجاد دست های مصنوعی ارزان قیمت برای کودکانی که دست و پای خود را به دلیل جنگ، بیماری یا تصادف از دست داده اند، استفاده می کند. به طور مشابه، e-NABLE یک شبکه جهانی از داوطلبان است که از چاپ سه بعدی برای ایجاد دست های مصنوعی برای افراد نیازمند در سراسر جهان استفاده می کنند.

جهت خرید پرینتر سه بعدی ارزان از شرکت آرلی از سایت ما دیدن کنید 

کاربرد پرینتر سه بعدی در آموزش

اما کاربردهای بالقوه پرینت سه بعدی بسیار فراتر از پروتز است. به عنوان مثال، در زمینه آموزش، از پرینت سه بعدی برای آموزش دانش‌آموزان در مورد موضوعات علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) به شیوه‌ای تعاملی و جذاب‌تر استفاده می‌شود. دانش آموزان می توانند از پرینترهای سه بعدی برای ایجاد مدل ها و نمونه های اولیه خود استفاده کنند که به آنها کمک می کند مفاهیم پیچیده را بهتر درک کنند و مهارت های حل مسئله را توسعه دهند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

در پزشکی نیز پرینت سه بعدی پیشرفت چشمگیری دارد. محققان از چاپ سه بعدی برای ایجاد ایمپلنت ها و پروتزهای سفارشی و همچنین تولید کپی از اندام ها و اعضای بدن برای برنامه ریزی و آموزش جراحی استفاده می کنند. در برخی موارد، چاپ سه بعدی حتی برای ایجاد بافت‌ها و اندام‌های زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نهایت می‌توان از آن برای پیوند اعضا استفاده کرد.

 

یکی از نمونه‌های این کار، کاری است که توسط محققان مؤسسه پزشکی احیاکننده Wake Forest در کارولینای شمالی انجام می‌شود که از چاپ سه بعدی برای ایجاد ساختارهای بافت زنده ای استفاده می‌کنند که می‌توانند در بدن کاشته شوند. این فناوری پتانسیل ایجاد انقلابی در زمینه پیوند اعضا را دارد، زیرا می تواند نیاز به اهداکنندگان را از بین ببرد و زمان انتظار بیماران نیازمند پیوند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

علاوه بر این کاربردها، از پرینت سه بعدی نیز برای کمک به افراد از راه های دیگری استفاده می شود. به عنوان مثال، از پرینت سه بعدی می توان برای ساخت سمعک های سفارشی، ایمپلنت های دندانی و حتی عینک استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای ایجاد قطعات جایگزین برای لوازم خانگی و سایر اقلام خانگی استفاده کرد که می تواند باعث صرفه جویی در هزینه مصرف کنندگان و کاهش ضایعات شود.

 

به طور کلی، پرینت سه بعدی فناوری است که به سرعت در حال پیشرفت است و این پتانسیل را دارد که به روش های بی شماری به مردم کمک کند. از پروتز گرفته تا آموزش و پزشکی و فراتر از آن، پرینت سه بعدی در حال حاضر تغییراتی را در زندگی مردم ایجاد کرده است. همانطور که این فناوری به تکامل خود ادامه می دهد، دیدن برنامه ها و فرصت های دیگر و اینکه چگونه پرینت سه بعدی می تواند به پیشرفت و شکوفایی افراد کمک کند، هیجان انگیز خواهد بود.

استفاده از پرینتر سه بعدی در صنعت پزشکی

فناوری پرینت سه بعدی در چند سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در صنعت پزشکی داشته است و ثابت کرده است که از بسیاری جهات بازی را تغییر می دهد. برخی از روش های استفاده از پرینت سه بعدی در صنعت پزشکی عبارتند از:

 

پروتز:

از فناوری پرینت سه بعدی برای ایجاد اندام های مصنوعی سفارشی استفاده می شود که متناسب با نیازهای بیمار است. این کار را می توان سریعتر و با هزینه کمتر نسبت به روشهای تولید سنتی انجام داد.

 

ایمپلنت های جراحی:

از چاپ سه بعدی می توان برای ایجاد ایمپلنت های سفارشی برای بیماران تحت عمل جراحی استفاده کرد. این ایمپلنت ها اغلب دقیق تر و عملکرد بهتری نسبت به ایمپلنت های سنتی دارند.

 

مدل های پزشکی:

از پرینت سه بعدی می توان برای ایجاد مدل هایی از اندام ها، استخوان ها و سایر قسمت های بدن برای پزشکان استفاده کرد تا در برنامه ریزی جراحی از آنها استفاده کنند. این به جراحان اجازه می دهد تا آناتومی بیمار را بهتر درک کنند و روش های مؤثرتری را برنامه ریزی کنند.

 

تحویل دارو:

از پرینت سه بعدی می توان برای ایجاد سیستم های تحویل داروی شخصی استفاده کرد که می تواند متناسب با نیازهای بیماران خاص باشد.

 

مهندسی بافت:

از چاپ سه بعدی می توان برای ایجاد داربست هایی برای مهندسی بافت استفاده کرد که شامل رشد بافت یا اندام های جدید در آزمایشگاه است. از این داربست ها می توان برای ایجاد بافت جایگزین برای بیمارانی که از آسیب یا بیماری رنج می برند استفاده کرد.

به طور کلی، فناوری پرینت سه بعدی پتانسیل فوق العاده ای برای تغییر صنعت پزشکی دارد و می توان انتظار داشت که در آینده شاهد پیشرفت های هیجان انگیزتری باشیم.

  • معصومه امیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی