مجله مد و زیبای

در این مجله به بررسی اواع روش های زیبایی و جوان سازی پوست می پردازیم

مجله مد و زیبای

در این مجله به بررسی اواع روش های زیبایی و جوان سازی پوست می پردازیم

پیوندهای روزانه

تفاوت تیبا 1 با 2 در چیست

چهارشنبه, ۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۴ ق.ظ

تیبا 1 یا 2 ؟ تفاوت تیبا 1 با 2 در چیست؟ در مقاله پیش رو قصد داریم  تفاوت این دو خودرو ایرانیزه را برای شما مخاطبین عزیز بازگو کنیم.

پس اگر شما هم بر سر دوراهی خرید تیبا یک یا تیبا دو مانده‌اید و می‌خواهید از تفاوت‌های تیبا با تیبا 2،  این دو خودرو اطلاعات بیشتری به‌دست آورید.

 

معرفی خودرو

 

تیبا اولین خودرو ملی شرکت خودرو‌سازی سایپا محسوب می‌شود که در سال 1387 با نام «مینیاتور» رونمایی شد، اما پس از مدتی سایپا نام این خودرو را به تیبا تغییر داد.

این سدان شهری جمع‌وجور بر روی پلتفرمی موسوم به X200 شکل گرفته که همان نمونه ارتقایافته پلتفرم پراید است.

طراحان خودرو داخلی سعی داشته‌اند با کمی تغییر، تیبا را به خودرویی جدیدتر و مدرن‌تر تبدیل کنند.

پس از موفقیت چشمگیر تیبا صندوقدار، سایپا در سال 1392 تصمیم گرفت تا با شعار «رویای جوانی» این‌بار قشر جوان حاضر در بازار کشور را به‌عنوان مخاطبین هدف خود تعیین کرده و مدل هاچبک تیبا (تیبا جدید) را با نام تیبا دو به بازار عرضه کند. 

پس فرق تیبا با تیبا 2 در چیست؟ تیبا یک و تیبا دو به‌جز در ظاهر، تفاوت چندانی در ویژگی‌های ساختاری و فنی با هم ندارد. تیبا 2 در دو تیپ SX و EX ارئه شده که تیپ EX به‌دلیل داشتن امکانات بیشتر تیپ فول‌آپشن این خودرو محسوب می‌شود.

 

تفاوت تیبا1 با تیبا2 از نظر طراحی


در اولین بخش از مقاله تیبا 1 یا 2 به مقایسه ظاهری این دو خودرو خواهیم پرداخت. از نظر طراحی شاید بتوان تیبا را نمونه ارتقایافته پراید دانست که طراحی آن توسط شرکت ایتالیایی آنجلینی دیزاین (IET) صورت گرفته بود. البته ناگفته نماند که طراحی پراید تقریبا حدود 3 دهه پیش انجام شده، به‌همین دلیل از طراحی ساده و قدیمی رنج می‌برد. طراحی تیبا ناهماهنگ و کسل‌کننده است و نمی‌توان این سدان کوچک را زیبا توصیف کرد، اما اگر این خودرو را با معیارهای 30 سال قبل بسنجیم، شاید بتواند نمره قابل‌قبولی بگیرد.

 

به‌نظر شما تیبا زیباتر است یا تیبا 2؟

در طراحی قسمت پشتی تیبا 2 سعی شده با حذف صندوق عقب، این خودرو را تا حدودی زیبا و مدرن جلوه دهند که تا حدودی نیز موفق بوده‌اند و تنها نقطه قوت طراحی آن به‌حساب می‌آید. وجود خطوط برجسته در این قسمت باعث جذاب‌تر شدن طراحی آن شده است، اما همه‌ این موارد باعث نمی‌شود که آن را جز خودروهای جذاب و زیبا طبقه‌بندی کرد؛ ولی در مقایسه با تیبا صندوقدار طرفداران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. 

 

راهنمای خرید لوازم پیکان

مقایسه مشخصات فنی تیبا 1 با 2


در ادامه مقاله تیبا 1 یا 2 به بررسی مشخصات فنی این دو خودرو ایزانیزه خواهیم پرداخت. همان‌طور که گفته شد تیبا 1 در طراحی و پلتفرم با پراید و ریو مشترک است؛ همچنین در بخش فنی نیز شباهت‌هایی بین این خودروها دیده می‌شود. درواقع پیشرانه تیبا 1 موتور تقویت‌شده پراید است که با همکاری شرکت FEV آلمان ساخته شده‌است. اعمال تغییرات در موتور پراید موجب افزایش حجم پیشرانه تیبا 1 شده و حجم آن حدود 200 سی‌سی افزایش داشت.

 

مدل خودرو

تیبا 1

تیبا 2

پیشرانه

4 سیلندر- 8 سوپاپ

4 سیلندر- 8 سوپاپ

حجم موتور

1.5 لیتر

1.5 لیتر

حداکثر قدرت(HP/rpm)

87 اسب‌بخار در 5300 دور دقیقه

87 اسب‌بخار در 5300 دور دقیقه

حداکثر گشتاور

128 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه 

128 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه 

گیربکس

5 دنده دستی

5 دنده دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.9  لیتر در صد کیلومتر

6.53 لیتر در صد کیلومتر

حداکثر سرعت(Km/h)

170 کیلومتر بر ساعت

170 کیلومتر بر ساعت

 

فرق تیبا 1 با 2 از نظر آپشن و امکانات رفاهی 


در ادامه مقاله به بررسی  آپشن‌ها و امکانات رفاهی این دو خودرو می‌پردازیم. تفاوت تیبا 1 با 2 از نظر امکانات رفاهی برتری لوازم تیبا صندوق دار را نسبت به تیبا هاچبک نشان می‌دهد. از آن‌جایی که کمپانی سازنده این خودروها شرکت سایپا است؛ بنابراین انتظار داشته باشید که کوچکترین مواردی جز آپشن‌ها محسوب شود! به‌طور مثال جا لیوانی و ساعت دیجیتال که جز موارد بدیهی هر خودرو به‌حساب می‌آید، از نظر این شرکت جز امکانات رفاهی است. مواردی مانند تهویه مطبوع، شیشه بالابرهای برقی جلو، ریموت کنترل و فرمان هیدرولیک را می‌توان از جمله امکانات مشترک تیبا یک و دو محسوب می‌شود.

گزینه‌هایی مثل آینه‌های جانبی تاشو دستی، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم، چراغ خطر سوم و گرم‌کن شیشه عقب جز آپشن‌های تیبا 1 محسوب می‌شوند. البته از آن‌جایی که تیبا 1 و 2 دارای تیپ‌های مختلف هستند؛ بعضی از تجهیزات نظیر تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، شیشه‌های عقب برقی و آینه‌های اتوماتیک فقط در تیپ‌های فول‌آپشن وجود دارد.

برخی امکانات در تیبا 2 نیز همانند تیبا 1 آپشن محسوب می‌شود و بر روی همه تیپ‌های تیبا 2 مشاهده نمی‌شود. البته همه موارد ذکر شده در کاتالوگ فقط درصورتی به مشتری‌ها تحویل می‌شود که در نمایندگی‌ها موجود باشد. به عبارت دیگر، ملاک تحویل خودرو با آپشن‌های در‌خواستی به مشتری، همواره موجود بودن امکانات انتخابی در نمایندگی‌های مجاز خودرو است.برای اطلاع کامل‌تر از این آپشن‌ها می‌توانید دفترچه راهنما تیبا را مطالعه کنید.

 

مقایسه ایمنی تیبا 1 و 2


در ادامه مقاله تیبا 1 یا 2 به بررسی ایمنی این دو خودرو خواهیم پراخت. در داخل کشور هیچ مرجع معتبر و رسمی برای بررسی ایمنی خودروهای داخلی وجود ندارد و از طرفی نمی‌توان به اطلاعات رسمی شرکت‌های سازنده درخصوص سطح ایمنی خودروهای ایرانیزه اطمینان داشت؛ به‌همین دلیل تیبا خودروی چندان امنی به‌نظر نمی‌رسد و در این میان تنها می‌توان به ترمز ABS، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو دل ‌خوش کرد. در بخش ایمنی نیز تیبا یک و دو تفاوتی با هم ندارند.

 

 

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌کشنده- سیستم ضدسرقت ایموبلایزر

کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌کشنده- سیستم ضدسرقت ایموبلایزر

کیسه هوا

کیسه هوای راننده (در مدل‌های LX، SX و EX)- کیسه هوای سرنشین جلو (در مدل‌های SX و EX)

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ABS- ترمزهای دیسکی چرخ‌های جلو و ترمز کاسه‌ای چرخ‌های عقب

ABS- ترمزهای دیسکی چرخ‌های جلو و ترمز کاسه‌ای چرخ‌های عقب

 

جمع بندی بررسی تفاوت تیبا 1 با 2


در پایان مقاله تیبا 1 یا 2 باید بگوییم که گرچه آنها هر دو خودروی ملی ساخت شرکت سایپا محسوب شده و دارای نقاط ضعف بسیاری هستند، اما در کنار داشتن معایب مختلف امتیازات مثبتی نیز دارند. هر دو این خودروها بعد از پراید جز ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار کشور هستند؛بنابراین اگر قصد خرید خودرویی در این رنج قیمتی را دارید بهتر است نگاه دقیق‌تری به ویژگی‌های تیبا 1 و تیبا 2 داشته باشید. این دو خودرو در اغلب بخش‌ها کاملا شبیه هم هستند و تنها تفاوت تیبا با تیبا 2 در طراحی قسمت عقب است. اگر با بودجه محدود به‌دنبال نمونه صفر کیلومتر یک خودروی هاچ‌بک و جمع‌و‌‌جور‌تر هستید و تاز چهره تکراری پراید 111 نیز خسته شده‌اید، تیبا 2 می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد و نکته ای دیگر را باید مد نظر قرار دهید لوازم تیبا می باشد که باتوجه به ارزان بودن خودرو طبیعتا قطعات یدکی این خودرو ها به وفور یافت میشود و همیشه سعی کنید از فروشگاه های برتر لوازم یدکی خرید کنید 

 

https://www.hamrah-mechanic.com/mag/compare-tiba-1-tiba-2/

 

  • معصومه امیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی