مجله مد و زیبای

در این مجله به بررسی اواع روش های زیبایی و جوان سازی پوست می پردازیم

مجله مد و زیبای

در این مجله به بررسی اواع روش های زیبایی و جوان سازی پوست می پردازیم

پیوندهای روزانه

کمبود کدام ویتامین موجب لک صورت میشود؟

چهارشنبه, ۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۳:۳۶ ب.ظ

این باور غلط در میان ما وجود دارند که پوست های نازک دچار لک می شوند، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پوست های نازک لک را سریعتر نشان می دهند! مطالعات نشان داده اند که همه پوست ها می توانند دچار لک شوند. لک صورت بحث ژنتیکی نیست و به عواملی نظیر تغذیه و محافظت از پوست بستگی دارد.

علت بروز لک صورت چیست؟

ملانین رنگدانه ایی است که رنگ پوست را نشان می دهد. در همه اشخاص این رنگدانه به صورت یکسان در بدن توزیع شده است و همین موضوع باعث شده است که رنگ پوست یکدست باشد. ولی گاهی عوامل متعددی این تعادل را با اختلال رو به رو می کنند. و این امر به صورت خال و لک و مک ظاهر می شود. در ادامه به اصلی ترین دلایل بروز لک صورت و راه های درمان لک صورت می پردازیم.

 

لک صورت بر اثر نورخورشید

نور خورشید یکی از اصلی ترین دلایلی است که می تواند سلامت پوست را به خطر بیندازد. قرار گرفتن در مقابل نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب باعث می شود که به بافت پوست آسیب وارد شود و همین امر زمینه ایجاد لک صورت می شود. علاوه بر آن، کسانی که از دستگاه های سولار استفاده می کنند در خطر ایجاد این نوع لک می باشند.

 

بارداری

بارداری یکی از شرایطی است که موجب ازدیاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی پوست می شود. دکتر ها بر این عقیده هستند که دلیل لکه های تیره در دوران بارداری افزایش ملانین در بدن است.
معمولا این لکه ها پس از زایمان خود به خود محو می شود.
ولی استفاده از کرم های ضد لک پس از بارداری نیز به بهتر شدن این لکه ها کمک می کند.

 

لک صورت بر اثر استفاده داروها

در کنار باقی این موارد، استفاده برخی از داروها نیز می توانند موجب ایجاد لک صورت شوند. خبر خوب این است که با قطع این داروها لک ها کاهش میابند  و درمان می شوند. استفاده از داروهای زیر میتوانند بروز این مشکل  شوند:

  • دارهای ضد سرطان کلرپرومازین
  • دی پنیسیلامین
  • ماینوسیکلین
  • دارهای ضد مالاریا
  • کلرپرومازین
  • هیدانتوئین

ملاسما

در بیماری پوستی ملاسما لکه های قهوه ای رنگ مایل به آبی، قرمز و خاکستری بر روی پوست ایجاد میشود. این لکه ها اکثرا بر سه نقطه از صورت،گونه ها- پشت لب- پیشانی، مشخص می گردند. آقایان به ندرت به این بیماری مبتلا می شوند. دلایل مختلفی موجب ایجاد این بیماری می شوند که از مهم ترین آنها می توان به قرار گیری در معرض نور خورشید، استفاده از داروهای هورمونی و مصرف قرصهای ضد بارداری اشاره کرد. 

دوران بارداری یکی از سخت ترین مواردی است که باعث تغییرات هورمونی در بدن می شود. به همین دلیل بروز ملاسما در دوران بارداری بسیار رایج است و همین امر سبب شده است که نام دیگر این بیماری لک حاملگی باشد.

 

کک مک

کک مک نوعی لک صورت به شمار می آید که در نتیجه بهم خوردن تعادل در رنگدانه پوست ایجاد میشود. عوامل متعددی باعث ایجاد این مشکل می شوند که از بین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوامل ژنتیکی
  • عوامل هورمونی
  • ورود به سن بلوغ
  • قرار گیری در معرض نور خورشید

در کسانی که مستعد به بروز کک و مک هستند، عواملی نظیر بارداری و تنش های عصبی سبب می شوند که کک و مک ها بیشتر شوند.

 

لک صورت در اثر التهابات پوستی و بیماریها

برخی اوقات التهابات پوستی موجب بروز لک می شوند. این بیمارها می توانند بیماریهای التهابی پوست و دهان، بیماریهای التهابی مفاصلی و یا سوختگی پوست در اثر قرار گیری در معرض نور خورشید باشند. بهتر است بدانید که بروز لک صورت در افرادی که پوستی سفید دارند در مقابل با کسانی که پوستی تیره دارند بیشتر است. به همین علت این اشخاص باید بیشتر از دیگران به محافظت از پوست خود نوجه کنند. ابتلا به برخی از بیماریها مانند روماتیسم و نارسایی کلیوی سبب بروز این مشکل می شوند.

درمان لیزری برای از بین بردن لک صورت 

روش لیزر گران‌ترین و البته مؤثرترین روش درمان لکه‌های تیره‌ پوست می باشد. این روش می‌تواند به‌خصوص برای لک‌های صورت ناشی از آکنه هم خیلی جواب باشد. برای انجام این راه درمانی باید حتماً از پزشک خود مشورت بگیرید و با نظر آن دست به درمان لک‌های پوستی با لیزر بزنید. در این روش تابش نور لیزر رنگ‌دانه‌های خاصی را مورد هدف قرار می‌دهد.

درپایان، ذرات رنگی پوست را می‌شکند و از بین می‌برد. آی پی ال هم نور آن متمرکز کمتری ایجاد می‌کند و احتمال آن زیاد است که نتیجه نامطلوبی را بر ناحیه‌ی اطراف آن برجای بگذارد خصوصاً در پوست‌هایی با رنگ برنزه و تیره. 
مؤثرترین و سریع‌ترین درمان لک صورت می‌توان باجرئت گفت که لیزر است و همچنین علاوه بر مزایای آن می‌تواند برای اکثر لک‌های پوستی جواب دهد و بهترین نتیجه را از این روش گرفت. 

دقت کنید اگر در حال انجلم هایفوتراپی صورت میباشید تا زمان پایان درمان آن از انجام لیزر برای درمان لک پرهیز کنید.

مراحل تهیه ماسک صورت خانگی برای درمان لک

یک قاشق جوش‌شیرین را با نصف قاشق آب یا شیر قاطی کنید تا به شکل خمیر مانند دربیاید و بعد می‌توانید آن را استفاده کنید بروی پوست خود! ماسک جوش‌شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد و همین علت امکان دارد که پوست شما را دقیق تر از قبل بکنید، پس اگر فهمیدید که با استفاده از این ماسک، پوست شما نازک‌تر و یا حساس‌تر از قبل شده، بلافاصله زدن این ماسک را متوقف کنید. اما اگر حساسیت زیادی به این ماسک نشان ندادید می‌توانید ادامه دهید.

دقت کنید که این ماسک را دو بار در هفته تکرار کنید، چون زدن بیش از اندازه آن اشتباه است و امکان دارد که پوست را بسیار حساس کند. زدن مداوم ضد آفتاب در این دوران استفاده از لایه‌بردار را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید و هر دو ساعت یک‌بار ضد آفتاب را به‌صورت کاملاً منظم بزنید؛ چون‌که استفاده از هرنوع لایه‌برداری باعث می‌شود که پوست نسبت به نورهای مختلف حساس شود و نزدن ضد آفتاب باعث قرمزی پوست می‌شود. 

استفاده از لایه‌بردارهای طبیعی و خانگی ریسک‌پذیر است، درست است که می‌تواند برای شما سریع‌ترین درمان لک صورت را رقم بزند، ولی مشورت با یک پزشک و بهره‌گیری از توصیه‌ی او، مهم‌تر است. چون در این ماسک‌های خانگی بسیار ناخالصی‌هایی وجود دارد که امکان دارد، برای پوست شما ضرر داشته باشد و حتی آسیب بزند. پس سعی کنید قبل از هر درمانی، چه خانگی و... از پزشک مشورت بگیرید. 

 

انجام مزوتراپی صورت برای لک

برای درمان لک‌های صورت راه‌های مختلفی وجود دارد ولی بسیاری از آن‌ها دائمی نیستند و نمی‌توان به عنوان درمان قطعی از آن استفاده کرد. درمان مزوتراپی صورت برای لک‌ها به این صورت است که با چند جلسه درمان توسط متخصص پوست به طور قطعی از بین ‌می‌روند.

در این روش به این علت که دارو به صورت مستقیم روی قسمت آسیب دیده یا لک صورت با سرنگ تزریق می‌شود تأثیر‌گذاری بالایی دارد و پس از گذشت چند جلسه شما تاثیر آنرا خواهید دید.

عده‌ای بر این باورند که بوتاکس صورت هم می‌تواند درمان مشابه مزوتراپی صورت را انجام دهد اما به قطع می‌توان گفت این روش در مقابل با بوتاکس بسیار قوی‌تر است. و عوارض بوتاکس را ندارد.

 

 

 

 

 

  • معصومه امیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی